Tip!

Superfoods zouden door een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen en antioxidanten allerlei positieve effecten hebben op de gezondheid.

Lees meer...

Superfoods zouden door een hoog gehalte aan goede voedingsstoffen en antioxidanten allerlei positieve effecten hebben op de gezondheid.

Maar geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn over het algemeen niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd.

Voorbeelden van superfoods zijn gojibessen, cacaobonen, hennepzaad, tarwegras. Maar ook bessen, rode druiven, knoflook, vette vis (omega-3-vetzuren), olijfolie, bepaalde noten en donkere chocolade worden wel als superfood gezien.

Het Voedingscentrum is van mening dat er geen superfoods bestaan. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Superfoods zijn voedingsmiddelen waarvan wordt gezegd dat ze een hoog gehalte aan voedingsstoffen of bioactieve stoffen bevatten, zoals vitamines, mineralen en antioxidanten. Aan superfoods worden positieve eigenschappen toegeschreven. Ze zouden het libido verhogen, hart- en vaatziekten voorkomen, helpen met afvallen of depressies en huidveroudering voorkomen of verminderen.

De term superfoods is niet wettelijk omschreven en mag door iedereen worden gebruikt. Omdat er geen officiële definitie is van superfood, geven mensen dit stempel aan uiteenlopende voedingsmiddelen die in samenstelling verschillen. Superfood heet soms supervoeding of supervoedsel. Het wordt ook wel specifieker supergroente of superfruit genoemd.

Voorbeelden van producten die als superfood worden verkocht zijn: gojibessen, cacaobonen, chiazaad, hennepzaad, bijenpollen, tarwegras, kokosvet, zeewier en algenextracten.

Daarnaast worden ook wel 'gewone' producten als superfoods aangemerkt. Voorbeelden hiervan zijn verschillende soorten fruit en groenten (bessen, rode druiven, knoflook en uien, koolsoorten, tomaten, broccoli), vette vis (omega-3 vetzuren), olijfolie, bepaalde noten, donkere chocolade en groene thee. Een aantal van deze producten passen in een gezonde voeding met de Schijf van Vijf.

Gezondheidseffecten
De meeste superfoods bevatten voedingstoffen zoals vitamines, mineralen en antioxidanten, die gezondheid bevorderende eigenschappen hebben. Deze stoffen komen ook voor in gewone voedingsmiddelen. Geclaimde gezondheidseffecten van superfoods zijn over het algemeen niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd.

Let op variatie
Veel superfoods vallen in de categorie groenten en fruit. Het geven van het etiket superfood aan bepaalde fruit- of groentesoorten wekt de indruk dat het eten van deze soorten gezonder is dan het eten van andere soorten. Veel eten van een bepaald soort fruit, betekent over het algemeen dat van andere fruitsoorten minder wordt gegeten. Er zijn geen wetenschappelijke bewijzen dat het eten van één bepaald soort fruit voordelen voor de gezondheid oplevert. Ook is er niet één bepaalde groente die in alle voedingsstoffen kan voorzien. Verschillende soorten fruit en groenten eten is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Ongezonde aspecten van superfoods
Sommige producten met het label superfood bevatten naast gezonde voedingstoffen, ook voedingsstoffen die minder goed zijn voor de gezondheid. Er zijn aanwijzingen dat bepaalde stoffen in cacao een gunstig effect hebben op de bloedvaten. Maar in chocolade zit ook veel verzadigd vet. Verzadigd vet vergroot juist de kans op hart- en vaatziekten. Chocolade bevat bovendien veel calorieën. Een ander voorbeeld zijn noten. Noten bevatten veel van het goede onverzadigde vet en zijn volwaardige vleesvervangers, maar leveren ook veel calorieën.

Voedingsadvies
Het Voedingscentrum is van mening dat er geen superfoods bestaan. Niet één voedingsmiddel kan alle essentiële voedingstoffen leveren die het lichaam nodig heeft. Gevarieerd eten volgens de Schijf van Vijf is de beste manier om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen.

Bron: www.voedingscentrum.nl

Extra info over gojibessen, klik op de onderstaande link.

Bron: www.voedingscentrum.nl

 

Dietistenpraktijk Marije van Dun, Rijen - T. 06 - 482 530 05